Настановча нарада з організації проведення виробничої історико-краєзнавчої практики в закладах позашкільної освіти

    28 січня 2022 р. за допомогою сервісу організації конференцій Google Meet відбулася настановча нарада з організації проведення виробничої історико-краєзнавчої практики в закладах позашкільної освіти для студентів ІІ курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» (денна і заочна форма навчання). Вона спрямована на конкретну професіоналізацію та збільшує можливості самореалізації майбутніх керівників гуртків та учителів, є містком для формування в майбутніх керівників гурткової роботи і учителів педагогічних вмінь і навичок, що сприяють розвиткові професійних якостей педагога, потреби в педагогічній самоосвіті.

    У вступному слові доцент кафедри історії України і методики викладання історії, заступник декана Факультету історії, політології і міжнародних відносин, викладач-методист цієї практики Михайло Васильович Сигидин наголосив, що означена історико-краєзнавча практика в закладах позашкільної освіти – це ще одна сходинка до пізнання студентами рідного краю, реалізації інтересів у вивченні навколишнього середовища та історико-культурного надбання України, формування краєзнавчих знань, умінь і навичок засобами студентської і позастудентської освіти, яку слід молодим людям через певний час, після закінчення закладу вищої освіти, екстраполювати в освітній простір як закладів загальної середньої освіти, так і закладів позашкільної освіти.

    Доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри історії і методики викладання історії Ігор Ярославович Райківський відзначив, що умовою успішного проходження виробничої історико-краєзнавчої практики у закладах позашкільної освіти є оволодіння студентом змістом основ позакласної гурткової і шкільної краєзнавчої роботи, фундаментальних історичних дисциплін, педагогікою, психологією, сучасними освітніми технологіями, методикою викладання позакласних і факультативних історико-краєзнавчих занять у ЗЗСО і ЗПО. Під час виробничої історико-краєзнавчої практики поглиблюються і закріплюються знання студентів спеціальності 014 Середня освіта (Історія) із фахових дисциплін, а також виробляються навички педагогічної праці, удосконалюються сформовані методичні уміння. Студенти вчаться спостерігати й аналізувати заняття гуртків, творчо використовувати досвід кращих керівників гурткової роботи у закладах позашкільної освіти. У процесі вказаної практики студенти оволодівають умінням проводити гурткові заняття різних типів, пов’язані з вивченням рідного краю, використовуючи ефективні методи і прийоми навчання як систему цілеспрямованих дій для організації пізнавальної і практичної діяльності учнів та вихованців гуртків. Виробнича історико-краєзнавча практика (у закладах позашкільної освіти) створює сприятливі умови для подальшого розвитку, закріплення і удосконалення педагогічних вмінь, сформованих у процесі попереднього теоретичного та практичного навчання у виші.

    Нараду вів керівник практики, кандидат історичних наук, доцент кафедри історії України і методики викладання історії Андрій Зіновійович Королько, який виокремив основні напрямки роботи студента-практиканта – керівника гурткової роботи у закладі позашкільної освіти, його права та обов’язки. Викладач зауважила, що програма практики студентів розроблена відповідно до Закону України «Про вищу освіту», до «Положення про організацію та проведення практики у Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника від 26 березня 2013 р., «Стратегії розвитку Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника» на 2020–2025 рр.», навчального плану спеціальності й кваліфікаційній характеристиці, освітній програмі, інструкції з охорони праці та навколишнього середовища, Наскрізної програми практики спеціальності 014 Середня освіта (Історія) Факультету історії, політології і міжнародних відносин. Вона враховує знання, отримані студентами з курсів «Організація позакласної гурткової роботи», «Історичне краєзнавство, музеєзнавство», «Вступ до спеціальності», а також знання здобуті під час навчальної практики в закладах освіти (ознайомлюючої). Також програма враховує практичні побажання стейкхолдерів (директорів закладів позашкільної освіти, зокрема Івано-Франківського обласного державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді та Комунального закладу позашкільної освіти «Центр освітніх інновацій Івано-Франківської міської ради», керівників-методистів гурткової роботи), висловлені під час методичних нарад на останньому етапі практики, на якому аналізуються і оцінюються результати виробничої історико-краєзнавчої практики у закладах позашкільної освіти студентів спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр».

    Базами виробничої історико-краєзнавчої практики є заклади позашкільної освіти та їх структурні підрозділи, які забезпечені висококваліфікованими кадрами (керівники гуртків вищої категорії, методисти) і відповідають вимогам програми практики ОР «Бакалавр» спеціальності 014 Середня освіта (Історія). Це Івано-Франківський обласний державний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді та Комунальний заклад позашкільної освіти «Центр освітніх інновацій Івано-Франківської міської ради». Викладач наголосив, що студент-практикант – керівник гурткової роботи – передусім має бути у взаємодії з колективом цих закладів позашкільної освіти, співпрацювати з батьками та дітьми. А.З. Королько підкреслив, що студенти мають широкі можливості для своєї педагогічної реалізації, на підмогу їм завжди прийдуть керівники гуртків цих закладів позашкільної освіти, викладачі-методисти кафедри історії України і методики викладання історії.

    Практика триватиме два тижні, з 31 січня по 11–12 лютого 2022 р. Віримо, що оволодіння студентом (-кою) первинним професійним досвідом відбуватиметься з умінням оцінювати та аналізувати дії керівника і вихованців гуртка. Молодий практикант – керівник гурткової роботи, сподіваємося, зуміє поглибити теоретичні знання студентів з фахових дисциплін і на основі індивідуальних завдань вивчення передового педагогічного досвіду керівників гурткової роботи вироблятиме творчий підхід до педагогічної діяльності.